با تغییر سیاست‌های فعلی، بورس رشد می‌کند

عضو هیات مدیره کارگزاری بانک سپه گفت: اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه»، مولفه‌ای مهم برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، سجاد موحد، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک سپه به تاثیر نرخ سود بانکی بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اکنون نرخ سود اوراق و تامین مالی مهمترین عامل رشد بازار سرمایه است که با پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت کاهش آن، بازار سرمایه می‌تواند روزهای خوبی را پیش‌رو داشته باشد.

موحد با بیان این که نرخ سود باید به نحوی انتخاب شود تا زمینه تعادل مابین این نرخ و رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود، گفت: بی‌شک افزایش بیش از حد و عدم توجه به مخاطرات احتمالی آن برای صنایع در آینده نزدیک، سبب توقف مسیر توسعه صنایع، کاهش تولید و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنایع و تولیدکنندگان به یکی از چالش‌های اصلی اقتصادی تبدیل شده و نرخ بالای سرمایه‌گذاری نیز عملا باعث ایجاد اختلال در توسعه می‌شود.

معاون راهبردی کارگزاری بانک سپه خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ سود حدود ۳۸ درصدی اسناد خزانه اسلامی، اکنون این نرخ معادل p/e حدود ۲.۵ در بازار است و نمی‌توان شرکتی را پیدا کرد که از فعالیت اقتصادی درست در کشور به جز فعالیت‌های سوداگرانه و غیر مولد، سود ۴۰ درصدی را بدست آورد و قادر به کسب p/e حدود ۲ و ۳ باشد.

وی اظهار داشت: اکنون p/e گذشته‌نگر بازار حدود ۷.۵ و p/e آینده‌نگر حدود ۵.۷ است که با p/e بلندمدت خود فاصله دارد، طبیعتا باید به سمت میانگین بلندمدت خود حرکت کند اما با وجود سیاست فعلی نرخ سود و هوشمند بودن پول و سرمایه گذاران، سود بالای اوراق در مسیر رشد بازار سرمایه و حمایت از آن اتفاق نخواهد افتاد.

منبع: سنا

کد خبر 496486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =